NFS Carbon

 

Opusťme ale vody lokalizace, pokud se vám náš jazyk nelíbí, můžete si nainstalovat hru snad i ve svahilštině, a vrhněme se konečně za závody. Bylo nebylo, jednoho dne se něco pokazilo. Což je přitom velmi slušné vyjádření situace, do které jste se jakožto řidič pouličních závodů dostali. Jedné krásné noci (ano, opět se přesunujeme k čistě noční hře) si takhle v pohodě závodíte, když najednou dostanou tři protivníci za vámi zásah EMP. Všude kolem je najednou spousta policistů a vzhledem k tomu, že jste při závodění jeli padesát tak možná při rozpočítání rychlosti na počet kol, vypadá to, že máte problém.


A pokud se něco pokazí, tak se připoutejte * Peníze nebo život * Holka neumí stopovat

I když, Nikky se podařilo hodit vám do auta tašku s penězi na závody a vaše auto nebylo vyřazeno. Sešlápnete pedál a utíkáte před zběsilými policisty, kteří ve všem tom zmatku kolem zatýkají každého, kdo má dvě ruce a nohy. Když se situace uklidní, předají policisté do zoo omylem chycenou opici a vy se podíváte do brašny. Všechno by bylo v pohodě, kdyby tam byly peníze. Opravdu se tu noc něco pos...pokazilo.


My se známe? * Policejní Corvette značí problémy * Dělá frajery a nemá křídla

Hop a skok, hráči minulého dílu tuší, že po těchto událostech se vydáváte do Rockportu a seznámíte se s policistou Crossem. Toho také potkáte i na začátku Need for Speed: Carbon, který se odehrává hned po rockportských hrátkách. Opět jste bez peněz, ale rozhodli jste se aspoň vrátit. Takže máte za sebou nejen naštvaného Crosse, ale proti sobě ještě partu naštvaných závodníků, kteří si myslí, že jste jim ukradli peníze. A do toho všeho vypukla mezi závodními gangy válka o území. Vítejte v Need for Speed: Carbon.

To už jsem někde ...

Nedá se snad ani očekávat, že by závodní hra měla nějaký výrazně hluboký příběh, takže při hraní narazíte na známá klišé. Ostatně, nejen příběh je známými místy prošpikován, pokud jste hráli tři předchozí díly série, budou vám mnohá místa připadat více než povědomá. Město je opět jednou vekou závodní dráhou, ozdobenou typickými doplňky. I když ale jednotlivé dílky znáte, jsou vedle sebe poskládány zase úplně jinak. Vzhledem k tomu, že závody budete občas opakovat, zvyknete si opět rychle na různé cesty a zkratky, které vás povedou k vítězství.


Rozbilo se mi sklo, zavolejte pojišťovnu * Zdrhání mi zamlžilo výhled * Moderní umění v oparu

A proč byste měli opakovat závody, ptáte se? Hlavně zpočátku je obtížnost velmi mírná a není tak důvod používat na hraní více než jednu ruku. Nejen že časem přituhne, ale důvodem opakování je vaše území. To rozšiřujete vyhráváním závodů v městských částech ovládaných jinými týmy, ale ty se zase občas snaží získat území vaše, což znamená opět závodit na již známé trati. A o závodění tady jde až v první řadě, že?


První místa jsou naše * RX-8 vítězně v cíli * Taky tě rád vidím

 

 

 

Můžete si tvrdit, že jste si Carbon pořídili omylem kvůli chemickým pokusům, nebo že chcete jen upravovat autíčka, ale výmluvy stranou, chcete být nejrychlejší a vyhrávat. Do poloviny hry budete šťastní jak mandelinka na bramborách, pak ale přijde chemický postřik. Hra postupně vyrukuje s oblíbenými nekalými praktikami série Need for Speed a můžete se tak těšit na známý catch-up, jež vás má stále udržovat v závodní náladě, ale funguje jako spolehlivý opruzovač. Buď se na začátku dostanete do čela a váš rival se přes všechnu snahu a dovednou jízdu bude držet tři vteřiny za vámi, čekat na onu chybu v poslední zatáčce. A nebo nebudou vaše reakce na startu tak dobré a celou dobu pojedete čtyři a půl sekundy za jedním protivníkem, zatímco ostatní do vás budou narážet.

Ve dvou se to lépe táhne

 

Zkuste si to sami

Need for Speed: Carbon - demo (650 MB)

 

Na druhou stranu, tentokrát si autoři našli pro narážení výmluvu, protože v Carbon už nezávodíte jen sami za sebe, ale za svoji partu řidiček a řidičů. Jeden z vašich parťáků se přitom zúčastňuje některých závodů s vámi a snaží se vám všemožně pomoci. Jak bude pomáhat, to už záleží na jeho zaměření. Skauti jsou rychlí a navíc vám hledají různé zkratky, které pak vyznačí na závodní mapě, nebo ohlásí do vysílačky. Sprinteři jsou tahouni, s jejichž pomocí jste schopni dosáhnout výrazně vyšší rychlosti. A samozřejmě jsou zde již zmínění blokeři, které poštvete na protivníka a oni jej navštíví v podobě řízené střely. Navíc přítomnost parťáka zvyšuje vaši šanci na výhru, protože nemusíte být první vy, stačí i jeho vítězství a území je vaše.


Já letíííííím! * Vzhůru na terasu na kafe * Mazda se nám pozměnila

Už jsem se zmínil, že společníky nepoužijete vždy. To souvisí s typem závodu, který se právě chystáte jet. Klasické okruhy a sprinty jezdíte s jejich pomocí, války o městské čtvrtě, čili velký závod na několik kol s velkým počtem protivníků, musíte zase zvládnout sami. Pomáhat vám budou při průjezdu radarovými kontrolami (známý to závod z Most Wanted, kdy sčítáte rychlosti policejních focení), o samotě zase budete projíždět časovky a drifty.


Skokanský ůstek, véčko a dole telemark, jasný? * A nezapomeňte opancéřovat hadičky * Úplněk, přijdou vlkodlaci

Když už jsem na drifty narazil, musím je rozebrat trochu více. Trochu se totiž změnil způsob jejich bodování, což samozřejmě znamená i výrazný rozdíl v průjezdu. Nyní je nejdůležitější rychlost, s jakou se budete do zatáček dveřmi napřed vrhat, protože ta vám vydělává drahocenné body. U soutěží na kopcích je pak násobíte za každý čistě projetý úsek, takže táhlé průjezdy se vyplatí. Zato uzavřené arény mají trať rozdělenu na jednotlivé sekce, mezi nimiž je nezávodní plocha. To znamená, že váš krásně rozjetý slide je najednou utnut nějakou čárou a od jiné jej nasazujete celý znova. Zda vám toto řešení vyhovuje už musíte vyhodnotit sami.

Vrcholnými závody jsou pak jízdy v kaňonech. Tam se sice občas ocitáte i v normálních závodech, častěji se ale jedná o souboje s některým z hlavních rivalů. Představte si silničku klikatící se horským úbočím se spoustou zatáček a dvojicí řidičů s auty rychlejšími než jejich myšlenky. Tuto smrtící kombinaci prožijete v každém ze závodů dvakrát, kdy nejprve budete pronásledovat protivníka směrem dolů a získávat body za přiblížení se k němu, abyste potom stejnou trať jeli první vy a byly vám body odečítány za blízkost vašeho pronásledovatele. Když k tomu dodám, že ne každá zatáčka má pevné bariéry a náraz tak znamená přímou cestu do temné propasti, začíná vytékat adrenalin i ušima.

Model nepoškození

Pád do propasti je jedinou možností, jak zničit vašeho plechového miláčka. Při závodech je model poškození pouze vizuální, takže máte sice pomačkané sklo, odřený lak a prohnutý nárazník, ale na vlastní jízdu to nemá nejmenší vliv. Těžko ale říci, zda je to špatně, nebo ne. Hráč si tak sice může dovolit často narážet, neřešit čelní střet s protijedoucím kamionem a podobně, ale na druhou stranu by nebyl schopen odolávat některým agresivnějším soupeřům a hlavně policii.


Tak tady máš zaměřovač, toho sestřel * Kdo odhaduje že letím, hádá správně * Já mám fanouška, whoa!

Ano, slyšíte dobře. Policie nás od minulého dílu neopustila a tak se budete často potkávat s muži zákona, nebo spíše jejich automobily. A nečeká vás o nic lichotivější sebranka, než tomu bylo v Most Wanted. Když se rozběsní, potkáte opět neoblíbené SUV najíždějící sebevražedně vstříc vašemu vozidlu, stejně jako obvyklé legrácky jako je vrtulník, zátarasy a pás s hřeby. Právě s ním mám ale jeden zážitek, který mne vytočil. Poklidně si prchám před rukou zákona a vesele srážím k zemi některou z nástrah na policisty nachystaných. Následuje pochopitelně animace padajícího domu, jak se sesouvá do cesty a pak už jen blik, pohled z mého auta. I kdybych měl reakce supermana, nestihl bych se již hřebíkům vyhnout, protože jsem je zahlédl ve sto dvaceti asi půl metru před autem. Po chvilce se tak moje plechová kráska válela obklopena policejními vozy a tiše poskřipovala.


Tak tady bude pěkně horko, čtyři plamínky * Z burzy rovnou na závody * Mazda RX-8 jako nová, jen lehce ťuklá

Nemám se taky divit, když jsem se rozhodl připlácnout auto na silnici, spojlery vytáhnout skoro k zemi a prahy skoro urážel o obrubníky. Pokud si rádi upravujete vzhled svého auta, představují pro vás poslední Need for Speed výzvu. Přinášejí totiž mimo obvyklých součástek i díly pro autosculpt, kde můžete upravovat poměry ploch a křivek, čímž vám vznikají sice podobné, avšak originální, díly. Nelíbí se vám šířka přítlačného křídla? Změňte si ji. Stejně tak jako rozšklebenost masky, nebo již zmíněnou výšku prahů. Vše samozřejmě v jistých mezích, nepředěláte Mazdu na Mustanga. To je přeci jen úplně jiná skupina.

Tři trhači asfaltu

Přesně tak, auta se řadí do tří skupin. Třeba výše zmíněná Mazda patří mezi auta tuningová, která by měla vynikat vyšší ovladatelností, zatímco Mustang je klasický zástupce american muscle, s brutální sílou. To vše doplňují exotická auta, do kteréžto kategorie spadají zejména vozy německé výroby. Hned zpočátku si jeden ze směrů vyberete a podle toho vám jsou častěji nabízeny vozy dané skupiny. Ty si můžete volně kupovat, budete-li na ně mít dostatek peněz, jakmile získáte potřebné území. Z Most Wanted zůstal zachován princip odměn za porážku nějakého významnějšího protivníka a tak máte možnost získávat ještě vozy svých rivalů, s trochou štěstí.


Vždyť tam mám jen o jedničku víc, na obou stranách * Ano, dopadnu mu přímo do kufru * Fofr pruhy

Je to pak úžasný pocit, řítit se krkolomnými uličkami v čerstvě získaném vozítku, ať už se jedná o kterékoliv z nich. Protože je město přímo stavěno na závody, najdete si jistě nějakou oblíbenější oblast, kde se můžete jen tak mezi závody projíždět, zkoušet různé vlastnosti svého auta a vyzývat na souboje jezdce z ostatních gangů. Pak už jen určit směr a vyrážíme. Hlavně zpočátku, dokud hra tolik nepodvádí, si užíváte jízdy. Pak začnete řešit klasický problém, že závod na vašem území je najednou přehnaně těžký, i když jste jej vyhrávali s počátečním autem.


Bereme to středem * Nezaprší a nezaprší * Na leteckém dni se představí i Mazda

Dalším problémem by mohlo být, že ona zmíněná polovina přijde velmi rychle. Ani se nenadějete a za odpoledne máte půlku hry pryč a zbytek dohráváte už jen tak z povinnosti. Máte sice možnost pokračovat ještě sérií výzev, ale tam je situace podobná. Nebýt hry více hráčů, nemáte za víkend co řešit. Právě ale multiplayer vše zachraňuje, protože narozdíl od Most Wanted se tvůrci poučili a přidali i jiné druhy závodů, než klasické. Můžete si tak vyzkoušet třeba vyřazovací závod s tím, že z vyřazených se stávají policisté a získávají body za zpomalování svých bývalých soupeřů.

Tuc-tuc kára

Přiznám se, že jsem očekával soundtrack ke hře s nadšením, protože u předchozích dílů se jednalo o skvělý doplněk, který není radno pouštět v autě. Tentokrát sice hudba neruší, ale většinou ji nijak nevnímáte. Najdete si sice pár skladeb, které vás poženou vstříc cílové čáře rychlostí rakety, ale asi jsem čekal moc. Stejně tak je tomu se zvuky, znějí sice tak, jak by měly, ale podle toho není jediné auto schopno projet zatáčku bez toho, aby na silnici nechalo půlku pneumatik.


Na prvním místě je Rampa McKvík * Plynulý slide brzo přejde v darkslide * Sorry kámo, klíčky jsou moje

Jiná kategorie je pak grafika. Ta, ač to tak možná z obrázků nevypadá, v pohybu působí skvěle. Jediný problém je, že se veškerá akce odehrává v noci. Autoři snad nejsou schopni vytvořit hru, v níž by se dalo jezdit jak za světla, tak i v noci, proto to střídají po dílech. Docela zajímavé pak je, do jakých podrobností je vymodelováno město, ač si toho v zápalu závodu nemáte šanci všimnout. Jedině když záměrně vyrazíte na vyjížďku slepými uličkami, narazíte na spoustu zajímavých zákoutí.


 

tázka dne zní, zda Carbon doporučit. Mohu nadávat, že je hra stejná, jako v předchozích vydáních, ale ta byla kvalitní. Nebudu vám tedy nalhávat, že Carbon je nějaké zlo, jen počítejte s tím, že sice přináší některé novinky, ale spíše než o revoluci jde o postupný vývoj, neboli učeně evoluci. Kdo by čekal víc, bude zklamán, já jsem vcelku spokojen.

zdroj: www.doupe.cz

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode